Poldervlog in plaats van Poldercon 2021

Nu live Poldercon 2021 niet door kan gaan – het monster Anoroc – zijn Michel (penningmeester en dus eigenlijk de belangrijkste, al ontkent hij dat hartstochtelijk) en ondergetekende (grote pardon kleine roerganger, Napoleon, Jurjen Caesar, machtswellusteling, dus voorzitter) aan het kijken naar een soort van online variant 2021. Noem het Poldervlog. Poldercon Boulevard. Wargames Insite.

Een doel van Poldercon is om een indruk te krijgen van nieuwe miniatuur wargames. We testten dus met Koen Tarantino het heruitgebrachte Victory At Sea uit. Koen maakt er een flitsend video-wedstrijdverslag van, serieus, maar niet dodelijk serieus. Vlotjes. Snel. Laat dat maar aan Koen over. Max 5 minuten. Filmpjes over spelletjes moeten niet eindeloos lang zijn.

In aanvulling plaatsen we op deze website een Nederlandstalige blogje met een recensie of eigenlijk een spelimpressie. Als het sjabloon bevalt kunnen we over meer nieuwe spellen in het Nederlands vloggen, misschien ook met meer cast dan mr Poen, mr Power en mr Pixel alleen.

Binnenkort meer in dit theater. Tot die tijd: keep on rollin..!

Poldercon zegt dankjewel

Dit kleine idee dat inmiddels een gevestigd landelijk evenement is geworden, en afgelopen editie weer een groot succes was, zou niet kunnen bestaan dankzij de medewerking van een groot aantal vrijwilligers, spelleiders in de eerste plaats, en verder traders, sponsors, en alle deelnemers. Dank aan iedereen, nogmaals, en tot volgend jaar!

In ieder geval één van onze organisatoren (Peter) gaat er na deze editie mee stoppen dus we zoeken één of meer mensen die voor volgende editie enthousiast bijvoorbeeld Warlord en andere sponsors gaat aanschrijven, of goodiebags wil vullen en/of met planning wil helpen. Denk en doe mee! The Army Needs You!

Poldercon 2020 – Don’t Look Behind!

De toekomst is altijd voor ons, niet achter ons. En wie steeds achterom kijkt, loop op den duur onder een tram. En toch…. kunnen we het niet laten en hebben we een selectie van fotootjes gemaakt als geheel niet representatieve indruk van de afgelopen Poldercon 2020. Kijk terug op je mobiele telefoon en pas ondertussen op waar je loopt. Hoor je getoeter of gerinkel? Kijk dan nu!

Wat is het doel van een wargames show?

Peter Berry van Baccus vroeg het zichzelf af in een blog op zijn forum. Grappig om te lezen, omdat wat hij beschrijft – de nieuwe trend – precies is wat we in Nederland zijn gaan doen met Poldercon.

Berry beschrijft de standaard Britse conventie als een

“mixed economy of traders and local clubs putting on a range of games. They offer a chance for local gamers to visit traders from around the country and for them to show off their modelling and painting skills. For most mid-sized shows, this format is an established template and has been so for many, many years.

However tried and tested this format is, to my mind it has got stale.   There is no focus to the show, other than the existence of the show.   The ‘buzz’, the excitement, the inspiration seems lacking.   (…) there seems little attempt to rev things up.  

Any trader can tell you how this goes:  Doors open at 10.00 and sales come in till about 12.30.   At that point it goes quieter while people have liquid and solid intake, there are few sales as people do a final sweep and pick up last minute purchases and by 2.30 you may as well pack up. 

The show may be officially open until 4.00, but there is no one around until then. To my mind, that is really quite sad, although from a personal point of view it means I can get an early start for the homeward journey!

Hij vindt dat organisatoren misschien hun opzet moeten vernieuwen en neemt als voorbeeld Hammerhead:

This started out as a specialist fantasy and SF show, but was faltering badly in this guise. Paul and Sally at Kallistra, took the event on and completely transformed it, turning it into one of the premier showcases on the circuit. They aimed it at people wanting to actually play games, stated that all the games on show HAD to be participations, gave incentives to attendees to stay until the end of the event in the form of prizes, moved a superb new venue and made the whole package much more exciting and dynamic.

The end results? Big attendances, an oversubscription from traders wanting to attend and a massively enjoyable show with a great buzz.

(Hij is overigens enthousiast over de grote shows Salute en Crisis, zijn beschouwing is meer gericht op Britse conventies die niet zo groot zijn als deze twee).

Poldercon is zonder winstoogmerk en niet opgezet met een bepaalde marketingstrategie of zoiets. Maar inderdaad. Het gaat bij Poldercon om meedoen. Dat is belangrijker dan winnen ons doel, meer dan het bewonderen van schitterende tafels of het ophalen van bestellingen. Wees trendvolger! Bezoek Poldercon, het Hammerhead van de lage landen :-)!