Online wargame sessies: tips en truuks en games to play

Online wargame sessies: tips en truuks en games to play

5 november 2020 Uit Door Webmaster

Naar aanleiding van onze allereerste Poldervlog deden verschillende mensen suggesties voor langere videosessies, meedoe-sessies of online multiplayer-sessies. Leuk dat er zoveel positieve reacties komen! Stimulerend! Wij hebben er zelf veel lol mee gehad! We zijn aan het zoeken naar een goede balans tussen informatie, plezier en mooie beelden en mooie spellen om over te vloggen, met gasten mogelijk.

Helaas: in onze huidige uitgeklede skeletstructuur van drie man en een camera – three men and a baby, om de film maar te citeren – kunnen we geen lange uitgebreide online zoom-sessies etc gaan maken of gaan hosten. Geen tijd. Geen gelegenheid. We hebben vrouwen, kinderen, werk, een ander leven. Stakkers zijn we. Jongens, maar áárdige jongens.

Als alternatief voor het ‘grote online spelcafé’ vat ik daarom een verschillende opties en suggesties samen waardoor in deze coronalockdowntijd mensen hun eigen online sessies kunnen beleggen of een meedoe-gevoel kunnen krijgen.

Guerilla Miniature Games

Marijn raadde Guerilla Miniature Games aan. GMG heeft een videoblog met hele lange reviews, en lange filmpjes, en lange battlereports. Ze spelen en testen bijvoorbeeld 50 minuten lang het Elder Scrolls Miniature Game.

Zoom

Jasper en Peter hebben ervaring met Zoom-sessies voor miniature games. Jasper:

Het idee is dat je twee of drie accounts hebt als host – een voor comms, een voor een overzichtscamera, een voor een close up camera (iPhone of iPad is prima voor dit alles) en dat deelnemers dan via Zoom kunnen zien wat er gebeurt en deel kunnen nemen.

Peter voegt toe:

Op dit moment met een camera boven de tafel, binnenkort met camera boven (een telefoon) en aan de zijkant. Alleen de organizer heeft een zoom account nodig. De deelnemers krijgen een email en klikken om aan te sluiten. Iedereen die meedoet kan een camerafeed opblazen tot het hele scherm en de rest bekijken als gallery. De telefoon/camera’s zijn gekoppeld via internet/tablet. Er is geen bekabeling nodig.

Lessons learned: videofeed van de tafel is lager van kwaliteit dan een foto. Dus er is een limiet aan de details die je kunt zien. De 4G van de telefoon of tablet moet je uitschakelen, alles alles uitzetten behalve wifi anders trekt de accu het niet. Verder: spellen gebruiken waarbij de spelers niet heel veel spelmateriaal als kaartjes etc geheim moeten hebben. Meedoen met telefoon kan maar is voor het overzicht wat beperkt.

Wargaming From Home

Rex Brynen van de blog PaxSims deed eerder dit jaar een reeks suggesties in zijn blog Wargaming From Home, interessant om na te lezen. Een paar van zijn ideeën, voor de hand liggend en onbekend:

  • VASSAL is a free, open-source application (for Mac OS, Windows, or Linux) that distant (or socially distant) players can use to play digital versions of board wargames against each other, either in real time over the internet or asynchronously by recording moves and exchanging them via email. There are downloadable VASSAL modules for more than a thousand published wargames and other strategy games available
  • Tabletop Simulator (Berserk Games, 2015) – This does exactly what it advertises.  Available on gaming platforms like Steam, Tabletop Simulator (TTS) gives you the tools you need to recreate a multi-player physical game in a virtual environment. Standard game components such as playing cards, dice, chips, and other tokens are readily available to include into your game.
  • Dunn-Kempf (John Curry, lulu.com, 2008) – Dunn-Kempf is a professional miniatures wargame that was used to train and educate US Army military officers from the mid-1970s until the early 1990s.  Each alternating turn represents 30 seconds of combat.  (…) Although there is no computer assisted version of this game, a play by e-mail MAPEX using PowerPoint and standard military tactical symbols is readily available for our current environment.  (Mike Ottenberg, Military Operations Research Society Wargame Community of Practice)
  • Napoleon, the Waterloo Campaign (4th edition Columbia Games, 2013) – This is a relatively uncomplicated wargame but one that employs wooden blocks rather than cardboard counters to represent the military units involved in the campaign. This physical system design easily introduces uncertainty and deception into play because the opposing players cannot see the real identity of opposing units until they engage in combat. Furthermore, the blocks allow easy implementation of a step-reduction system, allowing units to become attrited in combat while preventing the opponent from knowing which units have been damaged the most. (…) Napoleon can be played easily in person with or without a referee to create even more fog of war, or by using email- or text-based play using a referee to manage things. Unfortunately, there appear to be no dedicated resources for automated online play. (Peter Perla, Principal Research Scientist, CNA Corporation)
  • Twilight Imperium (Fantasy Flight Games, 2017) – Twilight Imperium is a complex wargame. The rules are very involved and a game can take 8 or more hours with the maximum number of players. Each player controls one of seventeen different unique factions. While all factions use the same set of units, each faction may use them differently. The game board varies each playthrough as players build the galaxy they are conquering during the first phase of play. (…) It can be played online, but not solo. (Justin Peachey, Research Scientist, CNA Corporation)

Meer en andere suggesties zijn welkom. Misschien kan iemand die zich geroepen voelt een Dutch Miniature Online Wargaming groep beginnen om daar dit soort initiatieven en voorstellen in te bundelen. In de tussentijd is Pijlies Kriegspiel-plan ook een geweldig idee!